Sphero, Micro:bit och marshmallows

 

 

Det var två händelserika dagar som bestod av föreläsningar varvat med workshops med olika hands on övningar. Vi fick introducerat hur vi kan koppla programmering till kunskapskrav och centralt innehåll både via teori och via praktiska övningar.

The Marshmallow Challenge

Efter den inledande föreläsningen fick vi genomföra The Marshmallow Challenge. Det gick ut på att bygga så högt som möjligt med hjälp av vissa givna verktyg. Utmaningen ville påvisa att det är viktigt att våga pröva sig fram, att det är själv processen som för lärande framåt.
The Marshmallow Challenge: https://www.ted.com/talks/tom_wujec_build_a_tower?language=sv

 

 Micro:bit

Vi fick besöka ett Maker Lab där bland annat Hand-On Science hade byggt en larmad godisburk. Öppnade man locket så blinkade en lampa och larmet tjöt. Detta hade gjort med hjälp av Micro:bit. Det är en liten programmeringsbar dator som man kan skapa allt från musikinstrument till egna robotar. Läs mera om dem här: http://hos.se/produkt/bbc-microbit/2764

bild-3

Sphero

Vi fick lära oss att programmera i Tickle och med hjälp av appen styra roboten Sphero.
Det var ett helt lektionsupplägg kopplat till svenska, matematik, engelska och teknik.

 

Avslutningsvis så prövade vi även på att bygga och programmera med hjälpa av LEGO samt skapa ett enkelt spel i Scratch.

 

Mathias Andersson & Susanne Perjons, Ekensbergsskolan

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s