När papper och penna blir drömmen.

Vi har haft 100 procentig tillgång till datorer vid alla lektionstillfällen i 6 veckor nu och det har fungerat bra. Datorerna fungerar i princip oklanderligt. Eleverna (och vi lärare) lär oss mer om hur vi kan använda dem på ett effektivt sätt i undervisningen. Både jag som pedagog lär mig och upptäcker nya saker, hemsidor eller appar/program som jag vill använda.

Den senaste hemsidan jag upptäckt är http://www.storybird.com. En sida där man kan skriva egna texter och illustrera dem på ett enkelt sätt med den medföljande konsten. Eleverna fick i uppdrag att göra en bilderbok på engelska för barn i 4-6 års åldern och resultatet på de som redan är färdiga är i många fall fantastiska. Jag hoppas få tillstånd från någon elev att publicera den här. Registrering är gratis och jag tror man kan registrera flera klasser utan avgift.

Jag har försökt få eleverna att utvärdera sitt användande av datorerna i skolan. I princip alla tycker att skolan är mycket roligare nu. Det beror ju till ganska stor del på verktyget. Det är fortfarande nytt och spännande med en egen dator men jag börjar höra mer och mer att ”måste jag använda datorn till detta”? Detta tycker jag är intressant då det tyder på en tanke hos eleven om vilket verktyg som löser uppgiften bäst/effektivast. Ibland är det en penna och ett papper som är den bästa lösningen och ibland datorn.

/Tommy Dahlgren

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s